سمعک چیست و چگونه کار میکند؟

شاید سوال خیلی از شما عزیزان باشد که سمعک چیست و چگونه کار می کند؟

در این مطلب می خواهیم به صورت مفصل به این دو سوال جواب بدهیم

سمعک چیست؟

سمعک وسیله ای است که  از طریق بلند کردن صدا به افراد کم شنوا کمک می کند تا به راحتی بشنوند. در گذشته سمعک ها غیرالکترونیکی و شبیه شیپور بودند و امروزه به صورت الکتریکی و در ابعاد کوچک در دو حالت پشت گوشی و داخل گوشی تولید می شوند.

قبل از توضیح درمورد نحوه عملکرد سمعک ها به صورت کوتاه تاریخچه شکل گیری سمعک های الکترونیکی را برای شما شرح می دهیم:

تاریخچه مختصری از انواع سمعک ها:

تا اواخر قرن 19 میلادی سمعک ها غیرالکترونیکی  و به شکل شیپور از جنس فلز ساخته می شدند.از نظر فیزیکی شاخ حیوانات یا شیپور تا حدودی قابلیت بلند کردن صدای اطراف را دارند.تصاویر زیر نمونه هایی از سمعک های قدیمی مربوط به 150 سال پیش را نمایش می دهد.

در اوایل قرن بیستم میلادی اولین سمعک الکترونیکی توسط آقای Miller Reese Hutchison ابداع شد.اولین سمعک های الکترونیکی به اندازه یک تلفن قدیمی بودند که به مرور زمان این سمعک ها در ابداع کوچک تولید شده و روانه بازار شدند.تا دهه 70 میلادی سمعک ها به صورت جیبی و آنالوگ بودند.یعنی سمعک شبیه به یک موبایل بود که آن را درون جیب خود می گذاشتید و یک سیم هندزفری شکل که به سمعک وصل بود را درون گوش خود می گذاشتید تا صداهای تقویت شده را بشنوید.

سمعک چیست و چگونه کار میکند؟
سمعک چیست و چگونه کار میکند؟

در دهه هفتاد الی نود میلادی بزرگترین تحول ها در تکنولوژی و اندازه سمعک ها رخ داد.سمعک هایی تولید شدند که به جای جیب شلوار بر روی گوش و درون مجرای گوش قرار می گرفتند.به مرور زمان سمعک ها هوشمند شدند و به جای اینکه شما صدای سمعک خود را کم یا زیاد کنید سمعک خود صداهای اطراف را شناسایی کرده و تغییرات لازم را اعمال می کرد.

سمعک چیست و چگونه کار میکند؟
سمعک چیست و چگونه کار میکند؟

سمعک ها چگونه کار می کنند؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم وظیفه سمعک ها بلند کردن صدا می باشد اما این تغییرات در صدا چگونه اتفاق می افتد ؟سمعک های امروزی از مدارات بسیار پیچیده ای ساخته شده اند و به همین دلیل نیز گران قیمت هستند.اما سعی می کنیم که به زبان ساده تر و عامیانه تر به این سوال جواب بدهیم

سمعک چیست و چگونه کار میکند؟
سمعک چیست و چگونه کار میکند؟

سمعک ها از سه بخش اصلی تشکیل شده اند.

میکروفن(گیرنده):

صدای محیط  را دریافت کرده و به تقویت کننده تحویل می دهد.

امپلی فایر(تقویت کننده):

صدای جمع آوری شده محیط توسط میکرفن را چند برابر بلند می کند.

رسیور(بلندگو):

صدای بلند شده را به گوش ما تحویل می دهد و در نتیجه ما می توانیم صداهای آرامی که نمی شنویم را با سمعک به راحتی بشنویم.

سمعک چیست و چگونه کار میکند؟
سمعک چیست و چگونه کار میکند؟

اکنون باهمدیگر اجزا سمعک را در شکل واقعی تر بررسی کنیم:

سمعک چیست و چگونه کار میکند؟

اما آیا ساختار سمعک ها و فرآیند تقویت صدا اینچنین ساده بوده و به همین 3 مرحله خلاصه می شود؟

پاسخ این سوال خیر می باشد و ساختار سمعک ها بسیار پیچیده تر می باشد بنابراین اگر تمایل دارید که عملکرد واقعی سمعک ها را بررسی می کنید با ما همراه باشید.

علاوه بر میکروفن تقویت کننده و بلندگو که از اجزاء اصلی سمعک ها می باشند سمعک های هوشمند دارای مدارات ضدفیدبک،پردازشگر های هوشمند پیشرفته،میکروفن های دایرکشنال، جی پی اس و منبع تغذیه می باشند.

 

مدارات ضد فیدبک:

بسیاری از افراد کاندید سمعک از سوت کشیدن سمعک می ترسند اما باید بگوییم که امروزه سمعک ها به لطف سیستم ضد فیدبک دیگر سوت نمی زنند. این سیستم با تولید یک سیگنال صوتی مخالف از سوت کشیدن سمعک جلوگیری می کند.بعضی از مدارات ضدفیدبک صدای خروجی سمعک ها را کاهش می دهند تا سمعک سوت نزند.فیدبک(سوت کشیدن)وقتی اتفاق می افتد که صدای خارج شده از سمعک به میکروفن سمعک برگردد.جهت اطلاع بیشتر درباره علت سوت زدن سمعک کلیک کنید.

سمعک چیست و چگونه کار میکند؟

پردازشگر های هوشمند:

پردازشگر مغز سمعک است و سمعک بدون پردازشگر یک بلندگوی ساده است.وجود پردازشگر های هوشمند سمعک باعث شده تا شما نیاز نباشد به دکمه کم و زیاد صدای سمعک خود دست بزنید.این پردازشگر صداهای بلند را شناسایی کرده و کمتر تقویت می کند تا به گوش آسیبی وارد نشود همچنین صداهایی که آرام هستند را بیشتر تقویت کرده تا به اندازه کافی برای فرد بلند باشد.اگر به خیابان می روید و صدای ماشین و موتور شما را اذیت نمی کند به دلیل وجود این پردازشگرهای هوشمند می باشند.

 

میکروفن های جهت دار:

افراد کم شنوا در درک و فهم صحبت های دیگران در محیط های شلوغ دچار مشکل هستند یکی از مواردی که در این شرایط به کمک افراد کم شنوا می آید وجود میکروفن های دایرکشنال یا جهت   دار می باشد.میکروفن های جهت دار به صورت اتوماتیک زاویه دریافت صدای خود را از 360 درجه به(مثلا 90 درجه)محدود می کنند تا سر و صداهای اضافی در پشت سر و طرفین فرد حذف شود و فقط صحبت های طرف مقابل وارد سمعک شود.میکروفن های معمولی صدا را از همه جهات(جلو طرفین و پشت سر)دریافت می کنند.

جهت درک بهتر این مطلب به شکل زیر توجه کنید:

در تصویر بالا مشاهده می کنید که سمعک فقط صداهای طرف مقابل را دریافت می کند(ناحیه زرشکی رنگ) و به صداهای اطراف(که چند نفر در حال گفتگو با هم هستند)اجازه ورود به سمعک نمی دهد.اگر میکرفن سمعک صداهای طرفین و پشت سر فرد را نیز دریافت می کرد،صداهای همهمه مانند دیگران به فرد کم شنوا اجازه نمی داد که به راحتی صحبت های طرف مقابل خود را متوجه شود.خیلی ساده تر بگوییم که  میکروفن جهت دار همانند چشم ما می باشد که فقط تصویر روبروی ما را دریافت می کند و از طرفین ما و پشت سر اطلاعاتی دریافت نمی شود.

جی پی اس:

ترس از گم کردن سمعک مهمترین نگرانی  محسوب می باشد.در سال 2019 این مشکل با تعبیه جی پی اس درون سمعک و اتصال آن به گوشی همراه برطرف شد.افرادی که از سمعک استفاده می کنند می توانند از طریف نقشه گوشی همراه خود مکان سمعک گم شده خود را پیدا کنند.جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع می توانید به جی پی اس انواع سمعک ها مراجعه کنید.

منبع تغذیه:

تمامی فرآیند ها و تکنولوژی هایی که تا الان درمورد آن صحبت کردیم برای انجام شدن نیاز به انرژی دارند و این انرژی از باتری تامین می شود.باتری های سمعک دو نوع اند:یکبار مصرف و قابل شارژ.

باتری های یکبار مصرف بعد از چند روز استفاده دور انداخته می شوند.اما باتری های قابل شارژ بعد از تمام شدن انرژی دوباره با دستگاه شارژ می شوند.هرچقدر اندازه باتری کوچکتر باشد سریع تر تخلیه می شود.

 

 

 

 

 

اساس کار سمعک های دیجیتال چیست؟

صدایی که وارد سمعک می شود ابتدا به کدهای دیجیتالی و جریان الکتریکی تبدیل شده و در اخرین مرحله خروج صدا از سمعک این کدهای دیجیتالی پس از تغییرات اعمال شده دوباره به صدا تبدیل می شوند و به سمت پرده گوش ارسال می شوند.به همین دلیل فرد کم شنوایی که از سمعک دیجیتالی استفاده می کند صداها را تا حدودی دیجیتالی و متفاوت  می شنوند.

امیدواریم از مطلب “سمعک چیست و چگونه کار می کند” نهایت استفاده را برده باشید.در صورت نیافتن پاسخ سوالات خود در این مطلب می توانید با ما در تلگرام یا واتس آپ در تماس باشید.

تماس با ادیولوژیست: 09190144404

 

 

Leave a Comment